“အပါ႐ုတာ ေတသံ အမတႆ ဒြါရာ”
အၿမိဳက္နိဗၺာန္တံခါးကို ပိတ္မထားပါဘူးလို႔ ျမတ္ဗုဒၶ မိန္႔မွာခဲ့တယ္။
ၾကာ႐ံုေတာမွာေတာ့…
တစ္ခ်ိဳ႕က ေရထဲမွာ ျမဳတ္လို႔။
တစ္ခ်ိဳ႕က ေရျပင္မွာ ေပၚ႐ံုေပၚလို႔..
တစ္ခ်ိဳ႕က ကားကားစြင့္စြင့္ ပြင့္လို႔…
မတူညီေသာ အဇၩာသယမ်ားနဲ႔…။
ဒီပံုေလးကို ပန္ဒိုရာ့ဆီက မေျပာမဆိုနဲ႔ ခဏငွားလာတာ။
ေဒ၀ါနံ ပိေယာ ပိယဒသီ ရာဇာ ဧ၀ံ အာဟ, နထိ ဧတာရိသံ ဒါနံ, ယာဒိသံ ဓံမ ဒါနံ, ဓံမ သံသၱေ၀ါ ၀ါ ဓံမ သံ၀ိဘာေဂါ ၀ါ ဓံမ သံဗံေဓာ ၀ါ၊ တၾတ ဣဒံ ဘ၀တိ ဒါသ-ဘဋကမွိ သမ်ာပဋိ ပတိ, မာတာ ပိတုသု သာဓု သုသူသာ, မိတသံထုတ-နာတိ က်ာနံ, သမဏ ျဗာဟၼဏာနံ သာဓု ဒါနံ, ပါဏာနံ အနာရံေဘာ သာဓု၊ ဧတံ ၀တဗ်ံ ပိတိနာ ပိ ပုေၾတန ပိ မာတိနာ ပိ သြာမိေကန ပိ မိၾတ-သံထုတ-ဉာတိေကန ပိ အာ၀ ပဋိ၀ိသိေယန ပိ၊ ဣဒံ သာဓု, ဣဒံ ကတဗ်ံ၊ ေသာ တထာ ကရံေတာ ဟိဓ ေလာကိေက် စ သုခံ အာေရာေဓာ ေဟာတိ, ပရၾတ စ အနတံ ပုဏံ ပသဝတိ ေတန ဓံမဒါေနန။
မင္းတကာတို႔ ခ်စ္ၾကည္ ေလးစားအပ္၍႕ ပိယဒႆီဟု ၀ွ႔ဲခ်ီ-ခပ္ႏွိပ္ အ႐ွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္၏့ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ကို ခံယူ-ရ႐ွိေသာ အေသာက မင္းၾတားျမတ္သည္ ဤသို႔ မိန္႔ႁမြက္ေတာ္မူေလၿပီ၊ တရားေတာ္ ႀကီးပြားေရးအတြက္ လွဴဒါန္းျခင္း, တရားေတာ္ တိုးပြားေရးအတြက္သာ ဆက္ဆံေရာေႏွာျခင္း, တရားသျဖင့္သာ ခြဲးျခမ္းေ၀ဖန္ျခင္း, တရားႏွင့္သာ စပ္ဆိုင္ျခင္း-- ဤအေရးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ လွဴဒါန္းျခင္းမ်ိဳးႏွင့္ တူတန္ညီမွ်ေသာ ေပးကမ္းျခင္း ဒါနမည္သည္ မ႐ွိ၊ ထိုအေရး၌ ဤဆိုလတၱံ႕ကား တရားက် ဆက္ဆံနည္း ျဖစ္၏။ ကၽြန္-အမႈလုပ္ သူခစားမ်ား၌ ေကာင္းမြန္စြာ က်င့္ျခင္း, အမိအဘတို႔ စကားကုိ ေကာင္းမြန္စြာ လိုက္နာျခင္း, အေဆြခင္ပြန္း ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူ, ဉာတိသဂၤဟတို႔၏ စကားကို နာယူျခင္း, ရဟန္း ပုဏၰား သူေတာ္ သူျမတ္တို႔အား ေကာင္းစြာ ၾကည္ျဖဴ ေပးလွဴျခင္း, သတၱ၀ါမ်ားကို မသတ္ျဖတ္ မညႇင္းဆဲးမူ၍႕ သူေတာ္ေကာင္းျဖစ္ျခင္း- ဤသည္လွ်င္ တရားမွန္ေသာ ဆက္ဆံေရး ဓမၼဒါနတည္း။
ယင္းသို႔ ၫႊန္ျပခဲ့သည့္ တရားႏွင့္ ညီၫြတ္စြာ ဆက္ဆံျခင္း ဓမၼဒါနကို အမိအဘ သားသမီး အ႐ွင္သခင္ အေဆြခင္ပြန္း ခ်စ္ကၽြမ္း၀င္သူ, ေဆြမ်ိဳးသားျခင္းတို႔ အေပၚ၌၎, အိမ္နီး၀န္းက်င္ျဖစ္သူတို႔ အေပၚတြင္၎, က်င့္ေဆာင္လိုက္နာသင့္ေလသည္၊ ဤဓမၼဒါနမွာ ေကာင္းမြန္လွ၍႕ ၎က္ု ျပဳက်င့္အပ္ေလသည္။ ဤသည့္ ဓမၼဒါနကို လိုက္နာျပဳက်င့္သူသည္ ဤပစၥကၡဘ၀၌လည္း ခ်မ္းသာကို နစ္လို၀မ္းေျမာင္ရ၍႕ ေနာင္ဘ၀၌လည္း ထိုဓမၼဒါန တရားက် လွဴဒါန္းေရးျဖင့္သာ ေျမာက္ျမားစြာ ေကာင္းမႈမ်ား တိုးပြားေလရာသတည္း။
(အေသာကမင္းတရားႀကီး၏ အေသာကေက်ာက္စာေတာ္-အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ)
နတ္တို႔ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေသာ ပိယဒသီ မင္းႀကီး ဤသို႔ မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ဓမၼဒါနဟူေသာ တရားကို လွဴျခင္း၊ တရားကို ေ၀ငွျခင္း၊ တရားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေပးျခင္းတို႔ႏွင့္တူေသာ အလွဴသည္ မ႐ွိ။ ေက်းကၽြန္အေစခံတို႔အား ေကာင္းစြာ ျပဳစုသိမ္းျမန္းျခင္း၊ အမိအဖတို႔အား ႐ိုေသက်ိဳးႏြံျခင္း၊ မိတ္ေဆြအသိအကၽြမ္းေဆြမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ရဟန္းပုဏၰားတို႔အား ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၊ သတၱ၀ါတို႔အား မႏွိပ္စက္ မသတ္ျဖတ္ျခင္းတို႔သည္လည္း၊ ဤသို႔ေသာ တရားအလွဴပင္ျဖစ္၏။
အဖသည္၎၊ သားသည္၎၊ ညီအစ္ကိုသည္၎၊ အသွ်င္သည္၎၊ မိတ္ေဆြ အသိအကၽြမ္းသည္၎၊ အိမ္နီးခ်င္းသည္၎၊ ဤတရားအလွဴသည္ ေကာင္း၏။ ဤတရားအလွဴကို ျပဳအပ္၏ဟု ေျပာေဟာရာ၏။
ဤသို႔ ျပဳသည္႐ွိေသာ္ ဤေလာက၌ ခ်မ္းသာကို ရ၍ တမႏြန္၌လည္း ထိုတရားအလွဴျဖင့္ အတိုင္းမသိေသာ ကုသုိလ္ကို ျဖစ္ေစေသး၏။
(အေသာကေက်ာက္စာမ်ား-ဦးဖိုးလတ္)
ေဒ၀ါနံပိယ ပိယဒသီမင္းသည္ ဤသို႔ မိန္႔ၾကား၏၊ တရားအလွဴ, တရားအက်င့္, တရားေ၀ဖန္ျခင္း, တရားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းျခင္းတို႔ႏွင့္ တူမွ်ေသာ အလွဴဒါန တစံုတရာမ႐ွိ၊ ဤတရားအလွဴဟူသည္မွာ ေက်းကၽြန္အခစားတို႔၌ ေကာင္းစြာ ၾကည့္႐ႈျခင္း၊ မိဖတို႔၌ ေကာင္းစြာ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ျခင္း, အေဆြခင္ပြန္း, အသိ, အကၽြမ္း, ေဆြမ်ိဳး, ဉာတကာ, ရဟန္း, ပုဏၰားတို႔၌ ေကာင္းစြာ ေပးလွဴျခင္း, သတၱ၀ါတို႔ကို မသတ္ျဖတ္ မညႇင္းဆဲျခင္း အလံုးစံုတို႔ ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ တရားအလွဴကို မိဖ, ညီအကို, ေမာင္ႏွမ, အ႐ွင္သခင္, အေဆြခင္ပြန္း, အသိအကၽြမ္း,ေဆြမ်ိဳးဉာတကာတို႔ႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းတို႔သည္ “ဤတရားအလွဴသည္ မြန္ျမတ္သည္ ျဖစ္၍ ေကာင္းစြာ ျပဳသင့္သည္”ဟု ေျပာေဟာၾကရမည္။ ထို႔ျပင္ “တရားအလွဴသည္ ယခုလည္း ခ်မ္းသာအလံုးစံု ျပည့္စံု၍ ေနာင္လည္း ဤတရားအလွဴေၾကာင့္ အတိုင္းမ႐ွိ ေကာင္းမႈ ျဖစ္မည္”ဟု ေဟာေျပာၾကရမည္။
(သိရီဓမၼာေသာကမင္းတရားႀကီး၏ ကိုးတိုင္းကိုးဌာန ဗုဒၶဓမၼႏိုင္ငံေတာ္-ဦးေသာ္ဇင္)
Thus saith His Sacred and Gracious Majesty the King: ' There is no such almsgiving as is the almsgiving of the Law of Piety, friendship in piety, liberality in piety, kinship in piety.
Herein does it consist in proper treatment of slaves and servants, in hearkening to father and mother, in giving to friends, comrades, relations, ascetics, and
Brahmans, in abstaining from the sacrificial slaughter of living creatures.
This ought to be said by father, son, brother, master (omitted by G.), friend, or comrade, nay, even by a neighbor “This is excellent, this ought to be done."
Acting thus a man both gains this world and in the other world produces endless merit, by means of this almsgiving of piety.'
(Asoka, the Buddhist Emperor of India- V. A. Smith)
Thus saith His Sacred and Gracious Majesty the King: There is no such gift as the gift of Dharma, acquaintance in Dharma, or the distribution of Dharma, or kinship in Dharma. It is as follows: proper treatment of slaves and servants, obedience to mother and father, liberality to friends, companions, relations, Brahmana and Sramana ascetics, and abstention from slaughter of living creatures for sacrifice.
This is to be preached by father, son, brother, master, friend, comrade, or neighbor that this is commendable, this should be accepted as duty. Thus doing, one gains this world while infinite merit occurs in the world beyond by this dharma-dana.
(Asoka-R.K. Mookerji)
Thus, speaks the Beloved of the Gods, the kings Piyadassi: There is no gift comparable to the gift of Dhamma, the praise of Dhamma, the sharing of Dhamma, fellowship in Dhamma. And this is—good behavior towards slaves and servents, obedience to mother and father, generosity towards friends, acquaintances, and relatives and towards sramanas and brahmanas and abstention from killing living beings. Father, son, brother, master, friend, acquaintance, relative, and neighbor should say, ‘this is good, this we should do’. By doing so, there is gain in this world, and in the next there is infinite merit, through the gift of Dhamma.
(Asoka and the decline of the Mauryas- Romila Thapar)
Thus saith king Priyadarsi, the Beloved of the Gods: There is no gift as gift of Dhamma, acquaintance in Dharma (no such distribution) as the distribution of Dharma (or kinship) as kinship of Dharma. It includes “proper treatment of slaves and servants, hearkening to mother and father, obligation to friends, companions, relatives, Brahmanas and Sramanas and non-violence of animals.” This should be said by a father, a son, a brother, a master, a friend, an acquaintance (and) even by a neighbor “this is desirable and this should be done.” Doing thus one gains this world and attains endless merit in the next world due to this gift of Dharma.
(Inscriptions of Asoka- N. P. Rastogi)
Saturday, April 19, 2008
အေသာကရဲ႕ အကၡရာမ်ား-၁၁
Labels:
ကူးယူေဖာ္ျပခ်က္,
သမိုင္း,
အေသာကေက်ာက္စာ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
ဟုတ္တယ္ အကိုေရ မတူညီေသာ အဇၩာသယမ်ားနဲ႔ေပါ႔ဗ်ာ...း)
ဓမၼဒါန ဟူေသာ တရားကို လွဴျခင္း၊ တရားကို ေ၀ငွျခင္း၊ တရား ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေပးျခင္း တို႔ႏွင့္ တူေသာ အလွဴသည္ မ႐ွိ။
သာဓု ... သာဓု ... သာဓု ...
Post a Comment